Sejarah Sastra Jawa
Analisis novel pra kemerdekaan dan pasca kemerdekaan
Prabangkara dan Pinesthi
Disusun dening :
Fajar Arum Sari
2601414075
Rombel 3
Pendidikan Bahasa dan Sastra Jawa
Universitas Negeri Semarang
I.
Prabangkara
A. Identifikasi
novel
Penulis :
Padmasusastra
Taun Terbit :
1921
Panggonan Terbit :
Surakarta
Jumlah kaca :
45 kaca
B. Unsur
Intrinsik
1.
Tema : katresnan, antarane Prabu
Prabangkara kaliyan Rara Apyu
2.
Tokoh
a.
Prabu
Prabangkara : nduweni watak setya, ora gampang kegodha marang bandha, nduweni
pendhirian kang teguh lan ora preduli marang kawibawan. Kabukti nalika Prabu
Prabangkara lila ninggalake kerajaan amarga wong tuwane yaiku Prabu Ôndakara ora ngeparengake dheweke krama karo Rara Apyu kang
namung anak jurutaman.
“yèn kowe
condhong, aku arêp ambanjurake oncat saka têtêkêmaning wong atuwaku, kaya-kaya
aku bisa urip kanthi sênêng anggawa sangu kalawan pawitaning kapintêranaku,
anggêre sakaroron karo kowe, tinimbang aku mindêng susah sajroning kamuktèn ana
wêwênanging wong tuwaku, bêcik mindêng bungah sajroning kasrakat saka kaskayaku
dhewe.” Kaca 13
b.
Rara Apyu : uga
nduweni watak kang setya, sabar, ora gilap marang bandha, preduli marang wong
liya lan kulawarga.
“iki sing
diarani ukum Allah, ênggonku, diuntal ing baya saka panggawene Si Pêdhakbrama,
saiki Si Pêdhakbrama diuntal ing baya dhewe sarta lulus ing patine.” Kaca 25
c.
Gêniroga : kakangne Rara Apyu iki nduweni watak asih
lan gemati marang adhine uga wong tuwane.
“wis mêsthi
kowe taktutake saparanmu nganti bisane kêtêmu karo kangjêng pangeran.” Kaca 19
d.
Pedhakbrama :
nduweni niat kang ora apik marang Prabu Prabangkara lan Rara Apyu amarga gilap
marang bandha, omongane ora kena dipercaya.
“Umbul
Pêdhakbrama sarêng midhangêt pitêmbunganipun sang pangeran, sampun andugi yèn
tamunipun tiyang rangkat sarta kinintên anginggatakên yatranipun tiyang sanès,
anggadhahi cipta badhe nandukakên piawon, wangsulanipun botên salêrêsipun,
namung angecani manah kemawon.” Kaca 16
e.
Prabu
Ôndakara : nduweni watak kang atos lan luwih ngutamakake
kaurmatan tinimbang anake dhewe.
“ora mung lumuh pinalakramakake bae, malah duwe karêp
dhewe, moh ngambah dalan kang marang kautaman, milih ngambah dalan kang marang
kanisthan, arêp apèk bocah anake wong pidakpadarakan abdiningsun jurutaman ing
sriwadari aran Rara Apyu ginawe swami, saiba loking jana ilanging
kautamaningsun, dene putraningsun kang ingsun gadhang gumanti kapraboningsun
pramèswarine wong pidakpadarakan.” Kaca 5
3.
Alur
: alur kang dinggo yaiku alur maju, amarga nyritakake kadadeyan saka awal
ngantos akhir, yaiku Prabu Prabangkara krama kaliyan Rara Apyu.
4.
Latar
a.
Tempat
:
“nagari Indhu” kaca 2
“wontên ing
griya” kaca 7
“sacêlaking
sêndhang” kaca 12
b.
Waktu
:
“Nuju wanci
sontên” kaca 2
”Wanci
anggagat bangun enjing” kaca 6
c. Suasana :
“ênggonku
tansah gawe sêdhihing atimu” kaca 6
“sang
pangeran kagèt ing galih” kaca 7
5. Sudut pandang : wong ketelu, amarga pengarang nudhuhake
tokoh nganggo jeneng.
“Sang
pangeran kagèt salêbêting galih dene sariranipun sampun misuwur ing têtiyang
sadhusun.” Kaca 16
6. Gaya bahasa : krama alus
7. Amanat
Jodho kang wis digarisake Gusti kang gawe urip kuwi ora
bisa dialangi karo sapa wae. Sanajan ta wong tuwane dhewe, yen wis dadi jodhone
tetep bakal ketemu. Jodho sejati kang ora preduli marang bandha, kautaman,
bibit, bebet, bobot lan ora mandhang saka anake sapa. Sapira angele coba kang
kudu dilewati lan sapira gedhene prakara kang ngalang-alangi tetep bakal
nyawiji. Kaya kang dialami dening Prabu Prabangkara lan Rara Apyu.
II.
Pinesthi
A. Identifikasi
novel
Penulis :
R.Ngt, Suisdiyati Sarno
Penerbit :
Azzagrafika
Taun Terbit : 2013
Panggonan Terbit :
depok, Sleman, Yogyakarta
Jumlah kaca :
viii+68 kaca
ISBN :
978-602-183-021-5
Kandhel buku :
14,5x21 cm
B. Unsur
Intrinsik
1.
Tema : katresnan antarane Tanti lan Kusna
2.
Tokoh
a.
Tanti
: setya, ora gampang kegodha lan teguh pendhirian
“yen
arep ngregedi awaku kepriye maneh ya mesthi tak lawan.” Kaca 60
b.
Kusna
: gemati, tanggung jawab lan sabar
“panjenengan
sigarane nyawaku ya mesthi tak eman-eman.” Kaca 60
c.
Eko
: nekad supaya kekarepane bisa keturutan
“yen
wis kenal arep diadhang ning ndalan, arep dipateni ben ora bisa ngepek
panjenengan.” Kaca 55
d.
Marya
: ora nduweni tanggung jawab, ora blaka karo wong liya lan wanine ngomong ana
ing mburi.
“wingenane
ibu nampa wadulan saka Pak Marya, dheweke crita yen awake dhewe ora
ngleksanakake kelompok belajar nanging mung dolan mrana-mrene boncengan wong
loro.” Kaca 3
e.
Pah
Hadi(bapake Tanti) : kenceng karo kekarepe supaya bisa njodhokake anake karo
priya pilihane.
“Tan,
Tanti. Kowe yen golek bojo mbok aja ah ndesa kaya ngana kae, ingah-ingih. Bapak
isin, ndhuk.” Kaca 21
f.
Bu
hadi(ibune Tanti) : pangerten lan gemati marang anake
“mula
aja runtiking penggalihmu.” Kaca 58
3.
Alur
: alur kang dinggo yaiku alur maju, amarga nyritakake tresna antarane Tanti
karo Kusna wiwit isih sekolah nganti omah-omah.
4.
Latar
a.
Latar
Tempat
“ibune nunggang becak tekan ngomah Gowongan”
kaca 27
“niki
wau semaput ten Gunung Clereng” kaca 17
b.
Latar
Waktu
“wektu
iku meneri padhang bulan sisan.” Kaca 54
“ing
wulan Mei Pak Hadi wiwit gerah-gerahan maneh.” Kaca 35
“bareng
sasi Juni taun 1959” kaca 35
c.
Latar
suasana
“kula
kangen bapak” kaca 57
“swarane
Pak Kus bungah kepati-pati karo saya kenceng ngruket Tanti.” Kaca 39
5.
Sudut
pandang : wong ketelu, amarga
nggunake jeneng gawe ngenalake tokoh
“Tanti
uga diterke Pak Kus nganti tekan ngomah” kaca 17
6.
Gaya
bahasa : ngoko alus
7.
Amanat
Katresnan kang sejati iku bakal tetep nyawiji bokbilih
ana alangan akehe kaya ngapa. Sanajan wong tuwa lan sadulur ora ngeparengake, yen
wis dadi jodhone bakal digampangake karo Gusti. Rasa percaya marang pasangan
kuwi bisa luwih ngraketake sesambungan marang wong kang ditresnani supaya ora
ana penggalih lan salah paham kang maneka warna.
III.
Perbandingan
a.
Persamaan
Antarane novel Prabangkara kang nyritakake katresnane
Prabu Prabangkara kaliyan Rara Apyu, lan novel pinesthi kang nduweni arti
pesthi yaiku novel kang nyritakake katresnane Tanti lan Kusna, padha-padha
nduweni persamaan uga perbedaan. Persamaan novel kekarone yaiku katresnan kang
ditandhang tokohe bakal bisa nyawiji sanajan akeh coba kang ngalang-alangi. Nganti
arep dipateni karo wong liya jalaran ora seneng karo lelakon kang dialami
kekarone. Nganti coba paling gedhe yaiku saka wong tuwa kang ora sarujuk karo
pilihan anake kang ora trep karo penggalihe wong tuwane. Wong tuwane luwih
ngutamakake bibit, bebet lan bobot calon mantune supaya ora ngisin-ngisini,
utawa bisaa ngangkat drajad kulawargane.
Kabeh wong tuwa mesthi pengen anake entuk jodho kan becik
budi pakertine lan mapan panguripane. Ora namung wong tuane Tanti kang kepengen
nduwe mantu wong nduwe supaya urip anake ana ing dina ngarep ora rekasa. Wong
tuwane Prabu Prabangkara kang isih kalebu bangsawan yaiku Prabu Ôndakara uga kepengen nduweni mantu kang nduweni kaurmatan supaya
bisa ngimbangi kaurmatan kang diduweni.
Nanging iku mau kabeh ora bisa mesthekake yen uripe bakal
bisa seneng salawase. Tansaya maneh urip karo wong kang ora ditresnani. Nanging
saka kukuhe niat lan rasa tresna kang gedhe bisa ngalahake kabeh prakara kang
dadi srimpet ing katresnan kang sejati. Prabu Prabangkara kaliyan Rara Apyu lan
Tanti kaliyan Kusna bisa urip bebrayan sawise nglewati kabeh coba. Coba kang bisa
luwih gawe kandel katresnan ing ati kekarone.
Gusti kang Maha welas lan asih wis nemtokake jodho kanggo
saben-saben manungsa, lan ora ana sing bisa ngalang-alangi. Samana uga yen
Gusti Allah durung nemtokake patine manungsa, ora ana manungsa liya kang bisa
ndhisiki kersane Gusti. Sanajan wis diuntal baya kaya kang dilakoni Prabu
Prabangkara lan Rara Apyu, nanging tetep isih diparingi slamet. Kadadeyan iki
uga dialami Kusna kang arep dipateni karo Eko nalika dina cedhake ngijapi
Tanti. Eko kang seneng marang Tanti ora lila yen Tanti dadi sisihane Kusna.
Nanging Kusna isih diparingi slamet nganti bisa nikahan karo Tanti.
b.
Perbedaan
Manawi dideleng saka perbedaane yaiku saka bahasa kang
digunakake. Wektu kang saya suwe tansaya tambah, samana uga budaya lan bahasa
kang berkembang ana ing masyarakat mulai owah. Manawi ana ing novel Prabangkara
dicritakake ana ing lingkungan raja lan bangsawan. Amarga sadurunge Indonesia
mardika, Indonesia isih dibagi dadi pirang-pirang kerajaan. Kayata kerajaan
Majapahit, Sriwijaya, Samudra Pasai, lan liya-liyane. Ditambah maneh Ki
Padmasusastra kang gawe novel iki kalebu salah sawijining abdi dalem keraton
Surakarta kala jaman Sultan Paku Buwono X.
Basa kang digunakake ana ing novel Prabangkara yaiku krama
alus. Amarga ing jaman samana yaiku taun 1921, basa kang digunakake masyarakat
isih alus lan durung kecampur karo budaya liya. Minangka cecaturan kaliyan
tiyang sepuh uga nggunakake basa lan unggah-ungguh kang isih tata. Ing novel Prabangkara
iki uga isih ana tembang macapat kang diseselake ana ing sanjerone crita.
Beda karo novel ing taun 2013 yaiku pinesthi, kang
nggunakake basa ngoko alus. Masyarakat saiki wis ora padha mudheng karo basa
krama alus kang mlipit utawa basa kawi (archais).
Saking majune perkembangan teknologi ndadekake budaya liya gampang mlebu ing
Nusantara, nggeser budaya asli lan unggah-ungguh wong Jawa. Mula, gawe narik
minat rakyat supaya novel Basa Jawa tetep kuncara, digawe basa kang gampang
dingerteni nanging tetep nduweni unggah-unggah yaiku ngoko alus. Tokoh kang
digawe ana ing novel pinesthi iki uga saka kalangan rakyat biyasa, kang sapadan
karo jaman saiki sing wis ora ana maneh kalangan raja-raja wiwit digawe satu
kesatuan yaiku Indonesia.
Daftar
Pustaka
Sarno, Suisdiyati.2013.pinesthi.Yogyakarta: Azzagrafika
Ningsih, Sri Budi Rahayu.2013.Perbandingan novel ngulandara karya margana d. Dengan novel katresnan lingsir sore karya yunani.https://inyonghaseyo.wordpress.com/2013/04/08/perbandingan-novel-ngulandara-karya-margana-d-dengan-novel-katresnan-lingsir-sore-karya-yunani/(10 Juni 2015)
Padmasusastra.1921.Prabangkara.
http://www.sastra.org/ (26 Juni 2015)
Mengenal
Ki Padmasusastra.http://arti-definisi-pengertian.info/mengenal-ki-padmasusastra-1843-1926/ (27 Juni 2015)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar